Skottland - dag 1

Efter att ha spenderat en halv evighet på tåg och buss så var jag äntligen framme i Edinburgh på fredag morgon. Där hade jag hela en och en halv timme på mig att möta upp Frida och få i mig lite frukost innan vi satte oss på ännu en buss - mot Inverness. Capital of The Highlands! Ju högre upp jag kom från starten nere i söder, ju bättre blev vädret. Det blev aldrig helt klart, men jag lämnade storm och regn bakom mig och möttes av frisk luft, höga kullar och låga moln uppe i norr.
Vi gick och lämnade bagaget på vårt hostel, åt lunch och vandrade omkring lite innan vi återigen satte oss på en buss, som skulle ta oss till en båt. Resandet tog verkligen aldrig slut för mig. Vi hade världens bästa kombinerade busschaufför/guide som berättade spännande fakta, roliga historier och bra saker att veta om allt ifrån byarna vi åkte igenom till uttal och Nessie. Inte för att jag minns speciellt mycket av vad hon sa, men det var kul så länge det varade. 
Båten tog oss över vattnet till Urquart Castle där vi fick gå runt och spana, klättra upp i ett torn, läsa om det förflutna och handla souvenirer. Helt fantastiskt. Vi såg tyvärr inte Nessie, vilket enligt vår guide förmodligen berodde på att vi inte hade druckit tillräckligt med whiskey.
När vi kom tillbaka till Inverness så fräschade vi till oss lite innan vi gick ut och åt mat och provade på nattlivet. Jag trivdes på en pub med livemusik medan Frida ville hitta någonting mer fartfyllt och spännande. Vi gick vidare till en bar/cocktail bar men insåg ganska snabbt att det inte var någon annan som ville utforska nattlivet. Kan ha berott på att det inte ens var natt. Klockan var nog inte ens 22. Men efter en väldigt lång resa (iallafall för mig) samt en lång dag ute till sjöss så bestämde vi oss för att gå och lägga oss. Välförtjänt.