Edinburgh - part 1

Under söndag kväll så stressade jag in till London för att ta en nattbuss upp till Edinburgh. Jag hade glömt läsa "important information" i bokningsmailet där det stod att passagerare som reste från London Victoria behövde checka in en timme innan avfärd. Detta märkte jag ca 30 minuter innan tåget som skulle ta mig in till London gick. Stressade iväg för att försöka hinna med ett tidigare tåg, men misslyckades. Tog mig tillslut fram och var på plats 45 minuter innan bussen skulle gå efter att jag tillsammans med en finsk tjej (som också skulle till Edinburgh) irrat omkring för att försöka hitta till busstationen från tågstationen. Väl framme så fick jag informationen att incheckningen endast gällde resande som skulle till europeiska fastlandet och behövde ta färja. Jag behövde egentligen vara där 15 minuter innan. Oh well.
 
Hoppade på bussen och spenderade 7,5h med att pendla mellan sovande och vaket tillstånd. Vi skulle vara framme klockan 7:15, men när jag vaknade till strax innan 6 så upptäckte jag att vi redan befann oss i centrala Edinburgh. Inte så märkligt med tanke på hur busschauffören körde på vägen upp. (Snabbt. Han körde jäkligt snabbt). Frida skulle inte vara framme förens vid 13, men jag hade varken lust till att leta upp hostelet själv eller att gå omkring med min väska på stan klockan 6 på morgonen, så efter att återigen irrat omkring för att hitta en buss att åka med så tog jag mig till flygplatsen. Jag hade lovat att möta upp henne, men hade inte räknat med att sitta på en flygplats i 5 timmar. Som tur var fanns det eluttag, mvh mobilberoende. Redan har var jag förälskad av staden. Så otroligt vackert att jag blev helt varm i kroppen.
 
När Frida äntligen kom så tog vi bussen tillbaka och checkade in på hostelet innan vi gick ut för att äta lite lunch. Vandrade omkring uppe vid Edinburgh castle (som vi bodde bredvid och hade som utsikt från vårt rum (men som jag tydligen inte tagit någon bild på med kameran??)) och njöt av utsikten. På kvällen gick vi ut för att utforska publivet. Vi kände att vi inte kunde åka till Skottland utan att provdricka whisky, vilket vi nu har gjort även om vi inte fann det speciellt gott. Inte ens lite gott. Vi kan iallafall säga att vi druckit whisky i Skottland! Bra start på en bra vecka.