Edinburgh - part 2

Dag 2 vaknade vi tidigt, åt utav frukosten vi köpt för att sedan ge oss iväg medan resten av vårt dorm fortfarande sov. Vi började med lite shopping innan vi fortsatte mot sevärdheterna. Tror att Frida är lika Primark-frälst efter denna resa som jag är. 
Kan inte komma över hur vacker denna stad är! Bilden precis här ovanför är på en del utav University of Edinburgh. Bara skriker Hogwarts om det.
Åt lite nudel-lunch innan vi vandrade vidare mot Greyfriars kirkyard. En kyrkogård som är välkänd både för historien om Greyfriars Bobby, en hund som vaktade sin husses grav dagligen i 14 år efter att han hade dött, samt att namnen som finns på vissa gravastenar kan kännas igen från Harry Potter. Vi lyckades hela tiden hamna med en grupp människor som var på en guidad tur, så vi tjyvlyssnade lite om historierna som berättades om vissa gravar. Tydligen så är det bara en person i Harry Potter-serien som JK Rowling medvetet har döpt efter en utav personerna på kyrkogården, trots att många fler namn kan kännas igen. Denna karaktär är McGonagall som blev döpt efter en poet från Edinburgh som ligger begraven där. 
Efter kyrkogården gick vi till National museums of Scotland för att spana lite. Jag fick läsa om rymden, vilket jag alltid tycker är spännande. Frida var av någon anledning intresserad av ett gäng stenar som fanns där. På museet fanns en våg där en kunde få väga sig och få veta vilket djur en hade liknande vikt med. Vi stod och kollade när ett par killar vägde sig, och jag kunde inte hålla mig för skratt när den ena killen visade sig väga lika mycket som en myrslok. Jag vet inte ens varför jag tyckte det var så underhållande, men det var det tydligen. Vi var så himla trötta och hade väldigt ont i fötterna efter en heldag ute, så vi bestämde oss för att gå hem och vila. På kvällen så gick vi till The Elephant house för att äta (väldigt Harry Potter-inspirerad dag tydligen), men jag blev väldigt besviken på servicen. Maten var okej, fiket var coolt men servicen var inte den bästa. Kommer visa lite bilder därifrån när jag sammanställer ett mobilbilds-inlägg lite senare!